NukeBoards

Grafika - Wszystko o 3D

Temporal - 28-04-2007, 22:21
: Temat postu: Wszystko o 3D
Wpadłem na pomysł założenia tematu dotyczącego tworzenia grafiki 3d. Temat ten ma za zadanie rozwijać wśród userów umiejętnośći tworzenia grafiki trójwymiarowej poprzez dyskusje, tutoriale, pokazywanie prac, wyłanianie w nich błędów i dożęnie do poprawy. Widzę że na scenie jest paru grafików dlatego mam nadzieję że taki temat może się przydać a nie można też wykluczyć tego że ktoś będzie chciał zacząć od podstaw i ten topic będzie jak znalazł. Z tej racji że posiadam już jakąś wiedzę na temat 3d chętnie znią bym się podzielił a z moich obserwacji na forach poświęconych 3d nie chętnie udzielają odpowiedzi na niektóre pytnia (boją się konkurencji albo nie chcą by inny mieli łatwiejszy start). Widzę że na psk jest trochę max'owiczów więc moja wiedza mogłaby nie jednej osobie pomóc.
Jeśli temat się rozwinie to się temata przykleji a jak z tego nic nie wyjdzie to do kosza (trzeba spróbować).

No więc na początek z racji że nie wiem kto czego potrzebuje takie dwie mini zasady uniwersalne w 3d.

1. Jeśli modelujsz głowe i chcesz zacząć od gotowej bryły zacznij od boxa a nie od sphery. Jeśli już musisz zaczynać od sphery to zacznij od mało zagęszczonej siatki ponieważ z gęstej siatki trudniej będzie ci stworzyć początkowy zarys głowy.

Obrazek

2. Gdy masz zamiar animować swoją postać odpowiednio przygotuj siatkę w miejscu zgięć.
Numer 1 przedstawia złą siatkę przez co model podczas zgięcia (np. poprzez kośći) dziwacznie się zdeforumuje. Numer dwa wypada już lepiej poprzez dodanie kilka przedziałów ale to jeszcze nie to. Numer 3 wypada najlepiej ponieważ podczas zgięcia niezdeformuje nam stasznie siatki. Oczywiście siatka to nie wszystko prawdopodobnie przy skomplikowanych modelach będziemy musiel zasumulować ruch mięśni przy użyciu pluginów bądź dostępnych środków w samym programi.

Obrazek 2

Wiem że to takie mało konkretne ale trudno zacząć gdy nie wiadomo czego oczekują użytkownicy więc jeśli macie jakiś problem odnośnie 3d to pytajcie śmiało w miarę możliwości postaram się pomóc. Jeśli stworzycie jakąś prace 3d to także umieszczajcię ją w tym topicu ponieważ tutaj także znajdzie się miejsce na rady jak daną prace poprawić.
Mateusz - 28-04-2007, 23:08
:
Cytat:
Wiem że to takie mało konkretne ale trudno zacząć gdy nie wiadomo czego oczekują użytkownicy


W czym te 3D mamy robić? W notatniku? :P
Ostatnio szukałem progsa, bo znalazłem artykuł w komputer świat bodajże
i obecnie mam na kompie program o nazwie Blender - ale kompletnie
nie wiem co mam robić. Może mamy tutaj jakiegoś blender'owca? ;)
pzdr.
dżamper - 28-04-2007, 23:10
:
Ja :P I nawet robię w nim renderki do mojej gry :P
Stankol - 28-04-2007, 23:13
:
No to tak - jaki program na początek i jaki tutorial do tego programu? ;p
Temporal - 28-04-2007, 23:14
:
Jak umiesz w notatniku to rób w notatniku xD. Ideą tematu jest to by poruszać problemu ogółu 3d więc program aż takiego znaczenia nie ma bo zasady są uniwersalne ale jeśli chodzi gdzie jest jaki przycisk to w przypadku Blendera ci nie pomogę ale jeśli bedzięsz miał taki problem gdzie nawet jak maxowiec będe mógł pomóc no to to uczynię. Najpierw to polecałbym przeczytania helpa od progsa by skumac tak ogólnie gdzie co jest a później to śmiało wal tu.
Smok - 29-04-2007, 19:43
:
Z darmowych polecam Wings 3D ;)
Temporal - 29-04-2007, 21:55
:
Ej no ludzie tak to jakieś pracki każdy pokazywał a tu temat gnije powoli. Co do Wingsa do dużo profesjonalistów go używa ale mnie osobiście w nim podoba się tylko automat do mapowania choć i tak częsciej ręcznie robie w maxie :P .

Acha tutaj dam takiego tutka co nagrałem spacjalnie dla pewnej osoby by zaoszczędzić jej czasu na poznania jak się zaczyna zabawe z maxem

http://ultrashare.de/f/2471/Tutek.rar.html

Jeszcze raz zachęcam do rozruszania tego temat a może nawet jakiś masta sam podzieli się tu z nami jakimiś fajnymi trickami jeśli sam nie potrzebuje pomocy bo już wszystko wiem.
Piter - 02-05-2007, 12:11
:
Ja używam Blendera (pewnie większość mnie wyśmieje bo uzna że to kiepski program) i dość cienko mi narazie idze bo nie robie w nim zbyt często (teraz zajmuje się klikami) ale kilka małych żeczy wiem. Podam wam też strone z tutorialami której ja używam: http://www.blender3d.pl/www/str/blhs.php?blh=tut
A blendera można pobrać np. z: http://www.dobreprogramy....z=2&t=61&id=477
Smok - 02-05-2007, 12:54
:
Blender zly nie jest, ale jego interface i obsluga mnie odrzuca daleko od niego :P
dżamper - 02-05-2007, 13:22
:
Tutki do blendusia! Dzięki za linka :D
Temporal - 02-05-2007, 15:06
:
Kiepski to jest program taki który opiera się na gotowcach a nie pozwala tworzyć od podstaw np. taki lamerski Poser. Blender z tego co wiem to najbardziej rozbudowany darmowy edytor do grafiki 3d. Największa chyba wadą Blendera jest to że nie ma pod niego żadnego dobrego rendera.
Ozi - 02-05-2007, 20:55
:
Dobra to ja się zapytam o coś :)
Jak zrobić by w renderze nie powstał Antyaliasing między obiektem, a tłem?
Smok - 02-05-2007, 23:59
:
Ozi napisał/a:
Dobra to ja się zapytam o coś :)
Jak zrobić by w renderze nie powstał Antyaliasing między obiektem, a tłem?

Jaki program? Jaki render? :P
Temporal - 03-05-2007, 00:18
:
A może tak konkretnie do czego ci to? Bo ja nie widze sensu w antyaliasinugu dla wybranych elementów. w ogóle jak to ma wyglądać? Jeśli np. rozchodzi się o to że są obiekty mają miec antyaliasing a tlo ktore jest tylko backgroundem/enviroment'em to można rendernąć całość z antyaliasingiem do foramtu z alphą, odpalić photoshopa (albo coś w podobnego) i w warstwach poskładać antyaliasingowy obiekt z czystą warstwą tła. Ja bym to tak widział ale nie wiem dokładnie na czym polega twój problem więc opisz to bardziej szczegółowo.
Ozi - 03-05-2007, 20:49
:
progs 3dsmax - render... um... gdzie to można przeczytać?

No więc
Mam coś jak po lewej, a chcę mieć tak jak po prawej
A co do fotoszopów mam tylko ms paint'a ;P
http://www.imagefilez.com/out.php/i99287_ad1.png