NukeBoards

Artykuły i e-ziny - Pierwsze kroki w The Games Factory. Pierwsza gra podobna do

Slawo - 09-06-2007, 14:19
: Temat postu: Pierwsze kroki w The Games Factory. Pierwsza gra podobna do
Stworzyłem sobie kursik dla bardzo początkującego internauty pt.

Pierwsze kroki w The Games Factory. Pierwsza gra podobna do Sprawdź Swój Klik

Krok po kroku wykonanie gierki w 3 zdarzeniach oraz jej testowanie na serwisie i możliwość pobrania pliku.

Skriny są kiepskiej jakości ze względów oszcędnościowych :D

http://www.zagrajmy.super...p?lng=pl&pg=787

Komentujcie co o nim myślicie :) Jak go udoskonalić itp.

Polecam takie coś FG !
BROO - 09-06-2007, 15:02
:
Tempo trochę szarpane, ale lepiej niż inne znane mi kursy.

Pierwszym problemem jest pobór The Games Factory. Może dodasz jakąś adnotację, by wybrać "unregistered version".

Na obrazku ed. scenariusza pokazałeś kilka numerków: "1", "2", "3", "4", następnie zaniechałeś opisania tych elementów. Numerki można "2", "3", "4" można wyrzucić, bądź przydzielić im kilkusłowny opis najlepiej w jednym zdaniu dla wzystkich trzech.

Polecam przy wstępie do edytora etapu powiedzieć, że "to białe pole na środku to plansza, na której umieszczamy obiekty", albo "jest widocznym polem gry".

Zamiast "kliknij w ikonę" skupiłbym się raczej na wyjaśnieniu, że za pomocą tego przycisku można utworzyć różne obiekty na planszy lub coś w tym stylu.

W edytorze animacji mimo wszystko poleciłbym wstawić jakąś "2" czy "5" na rysunku, by było wiadomo, w jaką "kratkę z numerem 1" kliknąć należy (tu są 3 kratki z numerem 1).

Pallety - błąd podczas pisania.

Nie będziemy robić animowanego kwadracika? Mimo wszystko opowiedziałbyś o tym, że w pozostałych okienkach można robić kolejne klatki animacji ("...ale nie będziemy się tym zajmować"). Możesz też w ogóle nie pisać o istnieniu animacji - najważniejsze w końcu jest to, że narysowałeś niebieski kwadracik i umieściłeś go na planszy.

Kwestia z licznikiem: "aby licznik pokazywał cyfry a nie był ukryty" - IMO lepiej uwydatnić cel tego działania słowami "w ten sposób licznik będzie wyświetlany na planszy a nie ukryty" (zresztą "a nie ukryty" można usunąć).

Drugi akapit z "3. edytora zdarzeń"
Aby nasz gra - błąd podczas pisania

"Po lewej stronie będzie lista zdarzeń" - po lewej stronie JEST lista zdarzeń. Jeśli napiszesz "będzie" to zrobisz złudzenie, że to można zmienić. To jest istotny element i nie warto gdybać (już 'taki' w "taki człowieczek" czy "taka klepsydra" można podarować, ale nie "będzie" w edytorze zdarzeń).

A jeszcze... nie za bardzo rozumiem co masz na myśli mówiąc "musimy wyposażyć naszego kwadracika i liczniki w zdarzenia i akcje". Sam nie mam zbyt dobrego pomysłu na ciasne i przyjemne zdefiniowanie jak to wykonać.

Uzyskiwanie randoma: ikonka klucza - zgubiłeś, że by randoma pobrać, to trzeba wybrać jeszcze Odpowiednią Opcję spod klucza. Poza tym, może powiedziałbyś jeszcze, że random(600) daje w rezultacie losową liczbę z przedziału 0..599 ("czyli 600 możliwości").

Końcówka:
"Zdarzenie z linii nr 4 usuniesz klikając w 4 z prawej strony "
Wystaczy napisać, że klikając na "4" i tyle.

Poza tym trochę pogubiłem się w czytaniu końcówki. Motyw z dodawaniem warunku jest ciężki do odebrania: może podparłbyś się rysunkiem?



Strzeszczając: w tym typowym wodzipalcu niektórych rzeczy nie trzeba tłumaczyć (typu "add to counter -> wpisz 1 -> OK"), ale o niektórych warto wspomnieć choćby kilkoma słowami (ed.scenariusza, animacje), albo po prostu wyrzucić dywagacje o tym, że istnieje w ogóle coś takiego jak animacja (tak też można zrobić).
Prędzej czy później i tak będziesz musiał wytłumaczyć niektóre aspekty, więc te kursy muszą być mądrze zaplanowane na kilka tekstów wprzód.
Slawo - 09-06-2007, 18:45
:
BROO, przeogromniaste dzięki za wyczerpujące wskazówki i podpowiedzi - mam nadzieję, że 99% ich zastosowałem oraz dodałem jeszcze kilka nowych rzeczy. Zresztą picowanie tego artykułu długo chyba nie skończę jeszcze :D
BROO - 09-06-2007, 19:00
:
Wciąż brakuje informacji o konieczności wyboru opcji "Generate a Random Number" spod zakładki Special.

A i jeszcze jedna rzecz - brakuje informacji jak uruchomić stworzoną grę.

Edit:

(edytor animacji)
"kliknij dwa szybkie w kratkę z numerem 1" - w języku funkcjonuje zgrabniejsze "podwójne kliknięcie" / "dwukrotne kliknięcie".

Nie wiem co myśleć na temat wstawiania obrazków w jednym szyku z tekstem. Sam propaguję rozwiązania typu obrazek poniżej w centrum + jego podpis. I mógłbyś wtedy robić w tekście odniesienia: "ple ple ple (Rys.1)..." i mieć sprawę załatwioną dość łatwo.

Ogólnie to jest już fajnie i czuć moc w tym kursie.
Fanotherpg - 09-06-2007, 22:59
:
Dość ciekawy artykuł, jeśli dodasz jeszcze kilka poprawek które zasugerował Broo i będziesz chciał, to mogę go umieścić na FG.. Oczywiście po przepisaniu wszystkich obecnych kursów..
Slawo - 10-06-2007, 00:36
:
Wypicowałem artykuł, pokolorowałem co niektóre hasła, poprawiłem jakość obrazków - będę się przyglądał jeszcze i ew. korygował ... no i myślał o kolejnych lekcjach :D Ale strasznie dużo czasu na to potrzeba.

Fanotherpg - możesz umieścić na FG - nawet mogę dać Ci cały kod html artykułu i pliki obrazków, bo na ozkom artykuły zapisywane są w plikach tekstowych z kodem html.
Fanotherpg - 10-06-2007, 11:41
:
Slawo jeśli chcesz aby kurs został umieszczony na FG wpisz go na http://forum.fabrykagier.com/viewforum.php?id=29 a linki do obrazków daj np. z Imageschack.. Czy czegokolwiek tego rodzaju.
Slawo - 11-06-2007, 15:28
:
Są już trzy lekcje na ozkom:
druga o tworzeniu trzech ramek, menu, gra, hiscoresy oraz trzecia lekcja pt. Gra z odbijaniem piłki.
Przyznam, że lekcja nr 2 moze być zbyt zawiła jak dal nowicjuszy :(

Proszę o krytyczne spojrzenie na te arty i komentarz.

Fanotherpg - jak znajdę czas to skopiuję na FG, ale ... teraz mi się nie chce.