NukeBoards

Artykuły i e-ziny - [Tutorial] Jak zrobić rozdrabnianie obiektów

Swarmer - 22-01-2011, 22:18
: Temat postu: [Tutorial] Jak zrobić rozdrabnianie obiektów
Witam.
Pewnie w wielu grach spotkaliście się z czymś takim:
Na początku mamy jeden, duży obiekt (najczęściej kulę jakiejś mazi) i musimy go zniszczyć. Po strzale w duży obiekt rozbija się on w mniejsze, następne w jeszcze mniejsze etc., aż najmniejsze z nich możemy zniszczyć. Pokażę więc jak taki efekt uzyskać.

1. Tworzymy 6 obiektów aktywnych:
- Główny element do rozbicia ( w przykładzie diament rozciągnięty do rozmiarów 8x8 kratek);
- Mniejszy element do rozbicia ( najlepiej połowa poprzedniego, w tym przykładzie 4x4);
- Jeszcze mniejszy obiekt do rozbicia (j.w.,2x2);
- Najmniejszy obiekt do rozbicia (j.w., 1x1);
- Nasza postać (w przykładzie czerwony kwadrat);
- Pocisk (mały, bordowy prostokącik).

http://i.imgur.com/l9cyi.png

2. Wybieramy dowolny rodzaj ruchu dla postaci, a dla wszystkich obiektów do rozbicia Bouncing Ball.

3.Tworzymy zdarzenie strzału dla postaci.

4.Tworzymy zdarzenie:

Grupa
NZdarzenia
1
+ rozb 1 leaves the play arena
• rozb 1 bounce


5.Powtarzamy to zdarzenie dla każdego z rozbijanych obiektów.

6.Tworzymy następujące zdarzenie:

Grupa
NZdarzenia
1
+ Collisions between pocisk and rozb 1
• pocisk destroy
• rozb 1 destroy
• Create rozb 2 at (x,y) from rozb 1



7. Ostatnią akcję z powyższego zdarzenia powtarzamy tyle razy, na ile części ma się rozbić obiekt.

8.Wykonujemy te zdarzenia jeszcze dwa razy, pamiętając, by za każdym razem zmienić obiekt rozbijany na obiekt o stopień niższy i koordynaty "x" i "y".

9. Tworzymy zdarzenie:

Grupa
NZdarzenia
1
+ Collision between pocisk and rozb 4
• pocisk destroy
• rozb 4 destroy



10. Przechodzimy do Frame Editor i usuwamy wszystkie obiekty prócz "rozb 1" i "postać"

Efekt jest idealny:

http://i.imgur.com/oKRlo.png

Mam nadzieję że ten tutek komuś się przyda. Pozdrawiam.

Swarmer
Vader - 23-01-2011, 09:45
:
Może się czasem przyda ;D
5/6
Shivek - 23-01-2011, 10:59
:
Cytat:
najlepiej połowa poprzedniego, w tym przykładzie 4x4

dobrze, że użyłeś słowa najlepiej...
Swarmer - 23-01-2011, 13:40
:
Sory, grafiki mi wcięło, jakoś na to zaradzę
Minty - 23-01-2011, 17:14
:
Tutek nie jest... przełomowy, ale fajnie, że wspomniałeś, że można skasować z edytora poziomu obiekty fragmentów.

Co do grafik:
1. Nie używaj BMP, nawet MS Paint w najnowszej wersji zapisuje domyślnie w PNG.
2. Nie używaj zapodaj, nie pozwalają na hotlinkowanie.
3. Nie wstawiaj obrazków bezpośrednio... szczególnie megowych bitmap :) Wystarczy dolinkować.
Swarmer - 23-01-2011, 17:46
:
Ok, dzienx za rady, następnym razem będzie lepiej ;)