NukeBoards

Artykuły i e-ziny - [e-zin] Nowy Przegląd Klikowy...

Jood - 08-05-2011, 08:05
: Temat postu: [e-zin] Nowy Przegląd Klikowy...

Ślimak... Każdy z nas pamięta te czasy, w których na Polskiej Scenie Klikowej królował Ślimacze. To właśnie w owym e-zinie można było znaleźć recenzje gier z danego okresu, zapowiedzi, czy inne.

Nowy Przegląd Klikowy jest nowym e-zinem, który zawiera wszystko to co przed laty zawierał Ślimaczek. Nie ma on oczywiście zastąpić Ślimaczka, ale kontynuować do pewnego stopnia jego dzieło. Istnienie e-zinu w PSK znacznie ułatwia ocenę gier, dowiadywania się nieco więcej o zaistniałych okolicznościach, czy po prostu jest dobrym sposobem na wszelaką reklamę.

Nasz e-zin (mamy nadzieję) ukazywać będzie się ostatniego dnia każdego kolejnego miesiąca. Ten wyszedł z niewielkim opóźnieniem, gdyż redakcja musiała podsumować cały miesiąc w tak niewielki czas. Do kolejnego e-zinu jest troszkę czasu więc na bieżąco tworzone będą wszelakie teksty na temat PSK.

Redakcja jak na dzisiejsze chęci klikowców wyszła w miarę spora. Składa się z:
Redaktor Naczelny: Jood
Redaktorzy: HaVaII, P@VeŁ, theFil47, normal
Graficy: HaVaII, P@VeŁ, Jood

Szata graficzna gazetki mam nadzieję wpadnie wam w oko, gdyż została wykonana z ogromną dokładnością, jak i przejrzystością.

Pierwszy numer e-zinu do pobrania tutaj: >>>Pobierz e-zin<<<

NPKlikowy: Mały blog na temat e-zinu. Zamieszczam tam takie różne nowości o gazetce, oraz pytania jej dotyczące.

npklikowy.tumblr.com
BROO - 08-05-2011, 08:28
:
Mkay, czas na lekturę...
O, forma EXE?

Pierwsze wrażenie po kilku sekundach:
"Kliknij doly róg kartki aby ją przewrucić". Czy ktoś tutaj umie pisać po polsku?

Dalej już tylko lepiej...

Kolejne uwagi:
-> AFAIR tylko 2 błędy ortograficzne w całym tekście (ten byk na powitanie, nie straszcie tak ludzi <_<).
-> Podoba mi się, że w artykułach znajdują się gdzieniegdzie wypowiedzi autora, dzięki temu lepiej czuć, co się z tą grą dzieje (ot, po prostu interesujące :->).
-> Grafika ma gazetkowy charakter i to zdecydowanie lubię. Może powinniście zwiększyć rozdzielczość, bo ta czcionka jest toporna? Dunno czy MMF2 oferuje jakiś zoom na cały layer tak, by móc się dopasować rozdzielczości ekranu?
-> Artykuł o GM trochę na siłę próbuje nakłaniać. Jeśli artykuł będzie napisany solidnie w oparciu o możliwości programu, a także nie będzie ani jednym słowem wspominał o złych tendencjach niektórych twórców, będzie ekstra :->.
-> Niektóre artykuły wchodzą w rutynę pisania "będzie to... będzie tamto". Wiadomo, dotyczą one zapowiedzi, jednak trochę nie zachęcają. I to słowo "monotonny" daje niejako do zrozumienia, że nie przepadacie za bardzo za swoimi grami x-D.
-> Na początku nie było jasne, czy zastosujecie ocenianie 1-5, 1-6 czy 1-10. Być może ten pasek oceny jest trochę słabo eksponowany (w przypadku ślimaczka były AFAIR wypełniane prostokąciki więc trudno było przeoczyć)
-> Jedna rubryka o GameMakerze to jedyny artykuł o tworzeniu gier, te akurat mnie interesują ;_;
-> To chyba dobrze, że mało tematów stricte opisujących jeden problem (a'la "przykłady" w klikach). Gazetka jest o tworzeniu tak ogólnie, a takie wyjaśnienia powinny raczej na bieżąco być ładowane w tematy "Pomoc" na forach niż wypuszczane "po fakcie" do gazetek
-> Aha, więcej linków. W grach brakuje jakiegoś solidnie ustalonego miejsca w którym można grę streścić w formie Autor/Gatunek/Ocena (i być może plusy/minusy, chociaż te są dość trudne do opisania)
-> Chętnie bym też poczytał o tym, jak wygląda tworzenie gier u jakichś zaawansowanych (głównie zagranicznych) twórców gier (i teamów)

IMO najważniejsze wyzwanie to uczynienie gazetki naprawdę ciekawą, więc musi być content, którego na codzień nie przeczytasz na stronach GMClanu, FG, NB czy CP.

Gazetka ciekawa, chcę widzieć jak więcej tego piszecie. Tylko proszę, niech to będzie jakiś (dwu)tygodnik, a nie miesięcznik. Te rzeczy da się zrobić szybko i tak się powinno robić, bo łatwo traci się systematykę x_x.

Aha i wyskoczył błąd przy zamknięciu aplikacji ^^ '.
Minty - 08-05-2011, 10:06
:
Skoro jest EXE, to przydałoby się więcej interaktywności, bo nawet PDF pozwala na więcej. Linki przede wszystkim, może animacje?
Dobrze, gdyby było więcej sposobów na poruszanie się po stronach, np. kursorami czy spacją. Tak samo wychodzenie.
Aleks - 08-05-2011, 10:20
:
- Zmień serwer w speedyshare szybko linki wygasają
- Zrób opcje online Vitalize lub Java
- Brak wyjustowania, trochę to razi
tracersgta - 08-05-2011, 11:13
:
Może być, fajne recenzje i zapowiedzi... 8/10
Jood - 08-05-2011, 11:27
:
Nigdy nie zetknąłem się z opcją "wyjustuj" w MMF2... jest? ;]
rozpatrzymy uwagi BROO w kolejnym numerze...
Sunflower - 08-05-2011, 11:54
:
Jeśli w MMF nie ma opcji wyjustowania, można się też zastanowić czy w takim razie warto robić ten zin w formacie *.exe. Jak wspomniał RX, możliwości, które tutaj wykorzystaliście, zwykły PDF mógłby pokryć z nawiązką. ;)

A tak to póki co nie mam poważniejszych zastrzeżeń (poza bykiem na pierwszej stronie +10 do odstraszania), choć zanim dokładniej się wypowiem, najpierw przeczytam całość. ^^ '
Jood - 08-05-2011, 12:09
:
animacje i inne ciekawe elementy MMFa już zostały wykorzystane w nowym szablonie numeru 2. Tak że wszystkie uwagi/ błędy rozpatrzone i poprawione. Kolejny będzie miodem na wasze serce ;D
noxx - 08-05-2011, 13:10
:
Rar i exek... a to e-zin. Ludzie to jednak mają fantazję ^^ Wyobraźnia, hormony, łał! E-Zin, e-zin całkiem fajnie, zwłaszcza, że w temacie klikowym nie idę dalej niż na NB. A tu proszę ktoś robi gry. W sumie dobrze wiedzieć. Ale, ale, niefajne jest to, że nie dajecie linków w spisie treści. Samo słowo o grze też nie wygląda najlepiej - taka zwarta bryła, nic nie jest wyróżnione, tylko napisane tak jak ja teraz ten post. Jeszcze tego... Róg strony troszkę mały i nie wiem gdzie klikać co to by mi przewinęło, jakoś to inaczej można by było rozwiązać. Na przykład wydając jako PDF!
Jood - 08-05-2011, 13:30
:
Jest poprawiony szablon do kolejnego numeru linki w spisie też już rozpatrzone, dodatkowe przerzucanie stron za pomocą Right i Left button oraz możliwość zakończenia i przejścia do spisu z dowolnej strony gazetki. Animacje, buttony, zakładki w artach. odnośniki z jednego artu do drugiego. Przejrzysty nowy lay, poprawiona jakość czcionek, wygładzenie krawędzi każdego backdrop'a i wyraźne nagłówki. Tylko tyle jak na razie udało się zrobić.
Neoqueto - 08-05-2011, 14:38
:
Dobry pomysł. EXE to świetne rozwiązanie na e-zin. Mam nadzieję, że wykorzystacie pełny potencjał nieskończonych możliwości, tj. filmy, animacje, może nawet jakiś podcast "wbudowany" w program? Chłopaki, zaszalejcie!

Graficznie prezentuje się dobrze. Są małe glitche, ale nie będę się ich czepiał. Ogółem w niektórych miejscach pikseloza, widać też przede wszystkim brak wyrobionego stylu, obramowań, itp. Szkoda, że nie ma justowania tekstu. To spory problem, którego o ile mi wiadomo nie da się rozwiązać normalnymi metodami.

Treść już podlega pod polemikę. Błędów a błędów! Ortów co prawda jest mało, ale np. "Wiele osób... wstukały (powinno być "wstukało") w google (Google), "jak stworzyć własną grę bla bla bla...", to natknęli (natknęło, ogółem nie powinno być zaimka "to"). Przydałby się jakiś felietonik. Recenzje są w porządku, chociaż ja ocenę bym rozbił na grywalność, grafikę i dźwięk, do tego ocena końcowa, która nie jest średnią, tylko ogólną oceną gry, tak jak teraz, do tego są za krótkie. Zdecydowanie za dużo emotek i wstawek typu "wtf". Generalnie jest ciekawie, wszystko jest w miarę dobrze uzasadnione i poparte konkretami.

Zastanówcie się też nad pewnym poważnym krokiem - zrobienie wszystkiego na pełny ekran dla wielu rozdzielczości, z dopasowaniem wszystkiego i z wymiarowaniem do pozycji względnej. Nie wiem, czy to się tak za bardzo da, na przykład zachowując łamy (które i tak bez justowania nie mają racji bytu), jednak cóż, warto by spróbować.

Przydałaby się unifikacja kolorystyczna. Tak jest moim zdaniem zbyt dziecinnie, mało estetycznie i trochę nieczytelnie. To moje zdanie, na przykład mi tło się nie podoba, te zielone elementy u góry. Wiecie co? Zamiast czcionki "Impact" bym używał częściej Text Blittera. Takie przydatne rozszerzenie, bo widzę, że działacie w MMF2. Daje ono możliwość używania kolorowych czcionek bitmapowych, w dodatku z animacjami. Możecie w nim użyć swojej czcionki i używać jej tam, gdzie jest mało tekstu, na przykład "Ocena: 6", albo "Producent: Playbest". Trochę żal, że nie ma jakichś przejść między ramkami.

Jednak najgorsze w całym zinie jest jedno - za mało go! :P
Swarmer - 08-05-2011, 19:26
:
E-zinek wyczepisty (tak, wiem, głupie słowo, ale właśnie o to chodzi), ale podpinam się pod opinie pozostałych osób. A, i jeszcze coś. Jak wyjdzie ezin grupy Swarm Games, to nie mów, że plagiatujemy, bo opracowałem go w podobny sposób jak ty, choć nawet nie myślałem, że takowy możesz wydać.
Minty - 08-05-2011, 23:51
:
Sprawdźcie Rich Text Object, jeśli chodzi o możliwość justowania.
Vader - 09-05-2011, 13:05
:
Zapomniałeś o mnie, jestem redaktorem czyż nie?
Jood - 09-05-2011, 14:49
:
ty? niby dla czego? ;D
jesteś moderatorem na stronce, ale jeżeli chcesz to napisz na pw swój numer gg,