NukeBoards

Wszystko czyli nic - Jak się robi muzykę?

msg - 21-08-2015, 16:45
: Temat postu: Jak się robi muzykę?
Cześć. Tak się właśnie zastanawiam... Bo żeby ulepić grafikę, zrobić fotomontaż, to każdy mniej więcej wie, jakiego programu graficznego potrzebuje dla danego typu obrazu, jakie narzędzia się stosuje, skąd czerpać potrzebne informacje.

A jak jest z muzyką?

1. Jakie typy muzyki (nie gatunki, chodzi o techniczne rozwiązania) można tworzyć i czym się w praktyce różnią (brzmieniem, trudnością w powstawaniu)?
2. Jakie współczesne programy służą do tworzenia tego typu melodii? Ile kosztują?
3. Gdzie znaleźć jakąś słuszną społeczność skorą do pomocy / stronę z poradnikami?
4. Jakie gatunki tworzyć najlepiej na początek? Co cieszy się dużą popularnością?
5. Skąd brać materiały/sample wysokiej jakości? Są jakieś darmowe? Czy są sample, których wypada unikać jak dźwięków z TGF?

Jakim? Ktokolwiek obeznany w temacie?

Nie, nie planuję tworzyć muzyki nagle, tak mnie po prostu zaciekawił temat i jak się okaże, że to nie jest wcale taki rocket science oraz że nie muszę iść do szkoły muzycznej, to czemu by się nie skusić?
wermi - 21-08-2015, 18:06
:
Do tworzenia muzyki wystarczy jakiś DAW, jakieś pluginy i sample. Jest jakiś Ableton, jest Reason czy inne Renoise (tracker). A, jeszcze jest Cubase i jakieś inne, na przykład darmowe ModPlug Tracker i LMMS. Ja osobiście używam FL Studio, jest dziecinnie proste w użyciu, ma fajny edytor nutek i dołączone parę fajnych instrumentów, efektów i sampli.

Możesz w takim czymś tworzyć wszystko, co jest muzyką elektroniczną. Jakieś ambienty, disco polo, dubstep, trap, big room house czy inną kakofonię. Chyba można też tworzyć jakieś takie "instrumentowe" utwory, ale nie orientuję się czy są jakieś realistycznie brzmiące wirtualne instrumenty. W FL Studio masz domyślnie jakiś fortepian, ale w sumie nie wiem.

Są darmowe sample, tylko trzeba szukać. Na przykład jest ta paczka. Sampli jakich bym unikał to przede wszystkim sampli słabej jakości, w ogóle sampli w innym formacie niż wav.

Co do pluginów polecam 3xOsc wbudowane w FL Studio i magical8bitplug, ale ja się nie znam.

Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie o pomocy. Jedyne co wiem to to, że FL Studio ma fajną dokumentację. Seamless ma fajne poradniki do FL Studio, a FrankJavCee ma niezbyt poważne poradniki dotyczące tworzenia pojedynczych gatunków.

mam nadzieje że pomogłem daj suba łapke w góre ;p
masterjayz - 21-08-2015, 18:43
:
swego czasy fl studio używałem,bardzo ciekawy program, polecam.
jarlfenrir - 21-08-2015, 19:45
:
Ja polecam Famitracker - program z rodziny trackerów pozwalający tworzyć muzykę brzmiącą jak pegazus, czy gameboy. I najlepsze w nim jest to, że nie wymaga żadnych sampli ;)
wermi - 21-08-2015, 21:11
:
w dowolnym DAW-ie też nie potrzebujesz sampli, wystarczy taki magical8bitplug na przykład.
Temporal - 22-08-2015, 20:32
:
Trochę za ogólnikowe te pytania. Może sprecyzuj co chcesz tak naprawdę wiedzieć.

Ad1. Co to są typu muzyki? Zaznaczsz, że nie chodzi o gatunki więc mógłbyś wyjasnić o jaki podział chodzi? Próbuję to rozkiminić i do głowy przychodzi mi taka myśl, że może chodzi o jakiś podział w stylu muza instrumentalna (nagrywanie prawdziwych instrumentów i towrzenie wszystkiego cyfrowo (programowanie muzyki).

Ad2.
msg napisał/a:
Jakie współczesne programy służą do tworzenia tego typu melodii? Ile kosztują?
Tego typu? Ale wcześniej w tekście nieokreśliłeś tego, więc nie mam pojęcia do czego się odnieść. Znów nie sprecyzowałeś pytania i można tylko zgadywać o co chodzi.



Dajać "wędkę": wpisz DAW w google i posprawdzaj wyniki. Sam od siebie mogę polecić profesjonalny i dośc tani software Cockos Reaper. Bardzo stabilny, ma wszystko co powinien mieć dobry DAW i dokupując oddzielnie potrzebne Ci wtyczki wychodzi taniej niż te wszystkie Pro Tools'y, Cubase'y i inne Sonary.

Ad3. To zależy na jaki DAW się zdecydujesz.

Ad4. Znowu moja odpowiedź będzie mało pomocna ale... serio takie pytanie? Sam zdecyduj w jaki gatunek chcesz się wkręcić a jeśli chcesz trafić do najszerszego grona odbierców to zajmij się towrzeniem Popu.

Ad5. Googlować i szukać tego co jest nagrane w "dobrej jakości" i fajnie brzmi? Napewno łatwiej będzie znaleźć to czego potrzebujesz w jakiś "pro" płatnych tematycznych bibliotek od jakiś firm żyjącyh z tego. Teraz tylko pytanie czy potrzebujesz jakiś "loopoów"czy pojedyńczych dzwięków. W tyn drugim przypadku lepiej sprawdzają się wtyczki vst symulujące dany instrument, posiadający intuicyjny graficzny interfesj, sterowanie za pomocą kontrolera midi itd. Np. nie stać Cię na drogi zestaw perkusyjny i na wynajęcie zawodowego pałkera, to podobną jakość możesz uzyskać za pomocą wtyk jak Superrior Drumer. W danym DAW'ie możesz ustalić moc uderzenie w werbel, zrandomizować dźwięk każdego uderzenia i zasymulować niedokładność uderzeń w jednostce czasu. W przypadku odgrywania pojedyńczych sampli i składanie jakiego beatu perkusyjnego otrzymasz strasznie sztuczne syntetyczne brzemienie.

Napisz konkretnie o co Ci chodzi to wtedy będzie łatwiej pomóc. Chcesz nagrywać swoje pierwsze kawałki techno a może rockowe hity. Taki mały dodatkowy skrawek informacji a już można coś więcej doradzić w danej kwesti. Pytanie jak zabrać się za tworzenie muzyki jest tak samo dziwne jak pytanie jak robić filmy, gry, dzieci...
Jakim - 23-08-2015, 19:06
: Temat postu: Re: Jak się robi muzykę?
Żeby tworzyć muzykę, najpierw trzeba dobrać dla siebie program. I tu, w zależności od tego, jaką muzykę chcemy pisać, możliwości mamy różne - a dla nowicjusza zazwyczaj nie jest oczywiste, na którym DAW-ie lepiej się komponuje (klasycznie), na którym sprawniej tnie i obrabia dźwięki (+miksuje), a na którym składa się szybko prosto traczki; pozostaje też praca z MIDI (instrumenty; import/export)*. To, jaki soft wybierzesz, ma duży wpływ na charakter Twojej twórczości - samej w sobie.

1. Chyba najbardziej sensowny podział zdeterminowany jest przez obecność sekwencji nagrywanych z udziałem: instrumentów, wokalu czy dźwięków otoczenia. Na drugim biegunie jest muzyka generowana (np. chiptune na procesorze SID) lub tworzona od początku do końca elektronicznie (np. z VST-i). Gdzieś pomiędzy jest sampling, czyli składanie ścieżki z pociętych sekwencji.
2. Używam Renoise. Jeżeli dobrze pamiętam, wydałem 20 dolarów - i jest ten DAW warty każdego wyłożonego centa. Renoise jest jednak specyficznym DAW-em, bo do obróbki dźwięku się raczej nie nadaje (tak jak Cubase), za to jest po prostu trackerem nowej generacji. Nadmienię, że Aaron Funk (Venetian Snares) robi(ł?) swoje breakcorki na tym sofcie.
3. Jestem demoscenowym samoukiem przyzwyczajonym do tego, że ogarniać rzeczy powinienem sam. Warto szukać pomocy, gdy mówimy o skonkretyzowanych problemach (np. pytać na forum "jak zrobić Signal Follower [na swoim DAW-ie]?" zamiast "co zrobić, by ten kick miał pier*@#$%ęcie" - profesjonalizm polega nie na tym, by muzyka brzmiała dobrze, tylko dokładnie pokrywała się z wizją twórcy).
4. Chiptune, muzyka rytmiczna/taneczna czy trance - relatywnie proste do stworzenia (but hard to master); średnia półka - muzyka klasycyzująca a'la Zimmer (nie polecam mimo wszystko, za dużo osób się za to bierze). Hard? Glitch-hop, jazz, progresywny minimal czy muzyka symfoniczna zgodna z kanonem. Nie ma jednak specjalnie reguły na to, co jest proste do tworzenia, np. jak ktoś nie ma bluesa w łapie, to go nie ogarnie szybko.
5. Można tworzyć. Nawet trackery starej generacji pokazują (gdzie słabo z DSP), że da się wycisnąć soki ze słabych sampli (patrz: sample z modułów). Na ogół nie wychodzę już poza swoje stare banki dźwięków (lub tworzę wykręcam brzmienia - ten etap mimo wszystko polecam odłożyć w czasie i najpierw ogarnąć samo tworzenie i operowanie gotowymi brzmieniami). Po jakimś czasie edukacji można wyrzucać te brzmienia, które sugerują od razu "to już było/to przecież [X]/argh, znowu ten sampel".

* - czasami warto używać więcej niż jednego programu.
msg - 25-08-2015, 21:48
:
Temporal napisał/a:
Chcesz nagrywać swoje pierwsze kawałki techno a może rockowe hity.


Jakim napisał/a:
tu, w zależności od tego, jaką muzykę chcemy pisać, możliwości mamy różne


Marzy mi się Ambient, Chillout, naśladowanie Nifflasa i tego, co włożył do Knyttów. Za głębokie wody na początek?
Jakim - 26-08-2015, 18:05
:
Na FL Studio będziesz mieć szybki start.
Temporal - 27-08-2015, 08:28
:
FL studio jest troche specificzne i inne niz pozostale DAW'y. Do robienia muzyki od poczatku do konca tylko na samym kompie jak najbardziej sie nadaje, do mixowania i nagrywania prawdziwych instrumentow troche mniej poreczny niz klasyczne DAW'y.
Neoqueto - 27-08-2015, 20:15
:
msg, bardziej ciekawostka, ale this will blow your mind: http://www.patchwork-synth.com/
jarlfenrir - 28-08-2015, 12:20
:
Temporal napisał/a:
FL studio jest troche specificzne i inne niz pozostale DAW'y. Do robienia muzyki od poczatku do konca tylko na samym kompie jak najbardziej sie nadaje, do mixowania i nagrywania prawdziwych instrumentow troche mniej poreczny niz klasyczne DAW'y.
Słabo znam się na programach do muzyki, ale FL studio to chyba bardziej Tracker niż DAW.
Jakim - 28-08-2015, 14:30
:
W żadnym wypadku. FL Studio jest sequencerem - i to też jest DAW (Digital Audio Workstation).

Zobacz, jak w trackerach wygląda podział na ścieżki i jak zapisane są tam nuty na linii czasu (pionowo). Dodatkowo w trackerach dzieli się utwór na powtarzalne patterny.
Temporal - 29-08-2015, 08:03
:
FL studio już od paru dobrych wersji jest pełnoprawnym DaWem. Działa trochę na swoich zasadach i dla niektórych to może być zaleta a dla innych wadach, niemniej ma wszystko by pracować nim tak samo jak w jakiś pro toolsach.
wermi - 02-09-2015, 05:31
:
Jakim napisał/a:
Signal Follower


co to? sidechain?