NukeBoards - Kreatywność przede wszystkim
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  DownloadDownload
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Znowu ciągi liczbowe
Autor Wiadomość
GHPL 
Starszy chorąży


Pojedynki: nie
Posty: 386

Prestiż
Wysłany: 10-05-2016, 14:14   Znowu ciągi liczbowe

Otóż nie wiem jak tworzą się kolejne cyfry ciągu
Mam sobie liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6
I jak przerobie je pewną metodą otrzymuję
0, -1, 2, 15, 44, 95, 177
 
     
Cootje 
Legenda


Posty: 639

Prestiż
Wysłany: 10-05-2016, 23:39   

Ciąg arytmetyczny:
http://www.matemaks.pl/ciag-arytmetyczny.html

Ciąg geometryczny:
http://matematyka.pisz.pl/strona/279.html

Są też ciągi, w których nie da się obliczyć następnego wyrazu an
_________________
Mój klucz publiczny PGP
 
     
GHPL 
Starszy chorąży


Pojedynki: nie
Posty: 386

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 06:27   

Wszystko wskazuje na to, że to ciąg geometryczny.
Cootje, nie wiem ile jest równe q
EDIT: jak dziele a+1 przez a to zawsze coś innego wychodzi
 
     
BROO 
Pupogłowy
Wizard x-)


Pojedynki: nie
Posty: 502

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 08:45   

(0*0*-1) - 0 = 0
(1*1*0) - 1 = -1
(2*2*1) - 2 = 2
(3*3*2) - 3 = 15
(4*4*3) - 4 = 44
(5*5*4) - 5 = 95
(6*6*5) - 6 = 174 (?)

Czyli to będzie wyglądało tak:

f(x) = x*x*(x-1) - x
f(x) = x^3 - x^2 - x

0^3 - 0^2 - 0 = 0
1^3 - 1^2 - 1 = -1
2^3 - 2^2 - 2 = 2
3^3 - 3^2 - 3 = 15
4^3 - 4^2 - 4 = 44
5^3 - 5^2 - 5 = 95
6^3 - 6^2 - 6 = 174 (?)
 
     
GHPL 
Starszy chorąży


Pojedynki: nie
Posty: 386

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 14:53   

BROO, :/ Te liczby pochodzą z równań sześciennych i myślałem że ktoś zrobi jakiś prosty wzór, bo to co podałeś to w sumie nic nie daje. Bo równanie ax^3+bx^2+cx+d. A ja przyjąłem uproszczoną wersję x^3-x^2-x-d. I za x wstawiałem liczby od 0 do 5. Tylko w sumie to te rozwiązania nic nie dają bo i tak nie obliczmy z nich (w łatwy sposób) tych uproszczonych równań. Ogólnie to dzięki
 
     
Fadex 
Legenda
#4; #12; #18; #20; #21; #27


Pojedynki: nie
Steam:
Posty: 1773

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 18:10   

Przecież to jest skrócony wzór na wielomian, prościej się nie da.
Masz wolframa:
http://www.wolframalpha.c...15,+44,+95,+...
_________________
If it doesn't have to work, I can optimize any code to a runtime of zero. What's your superpower?
wat
 
 
     
GHPL 
Starszy chorąży


Pojedynki: nie
Posty: 386

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 20:00   

Fadex, wow, dzięki, epicki ten wolfram
 
     
BROO 
Pupogłowy
Wizard x-)


Pojedynki: nie
Posty: 502

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 21:29   

Wychodzę stąd EZ-ImageManip
 
     
Cootje 
Legenda


Posty: 639

Prestiż
Wysłany: 11-05-2016, 23:30   

Wolfram to najlepszy przyjaciel studenta i nawet zdał za mnie parę kolosów.
_________________
Mój klucz publiczny PGP
 
     
GHPL 
Starszy chorąży


Pojedynki: nie
Posty: 386

Prestiż
Wysłany: 12-05-2016, 06:12   

Dałem typowi równanie hipersześcianowe szóstego stopnia xD (czyli na początku jest x^6). Obliczył. To niesamowite. Ale wydaje mi się, że on tego nie liczy wzorem tylko z wykresu przybliżone bierze
 
     
Fadex 
Legenda
#4; #12; #18; #20; #21; #27


Pojedynki: nie
Steam:
Posty: 1773

Prestiż
Wysłany: 12-05-2016, 10:15   

Przybliżenie z wykresu? WTF?
_________________
If it doesn't have to work, I can optimize any code to a runtime of zero. What's your superpower?
wat
 
 
     
jarlfenrir 
Generał brygady


Posty: 1731

Prestiż
Wysłany: 12-05-2016, 10:20   

Są różne metody wyznaczania miejsc zerowych metodami numerycznymi (coś tam na studiach było) i w zasadzie wszystkie opierają się na pewnym przybliżeniu.
Jeśli wyjdzie Ci jakiś x to uznajesz go za rozwiązanie, jeśli f(x) jest dostatecznie bliskie zeru.
Np. metoda bisekcji https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_r%C3%B3wnego_podzia%C5%82u
Poniekąd efekt jej działania można porównać do "odczytania z wykresu".
 
     
Fadex 
Legenda
#4; #12; #18; #20; #21; #27


Pojedynki: nie
Steam:
Posty: 1773

Prestiż
Wysłany: 12-05-2016, 11:06   

Nie poniekąd, to dwie skrajnie różne rzeczy. Przede wszystkim sam *wykres* nie może być wygenerowany bez obliczenia tych wartości, więc nie bardzo wiem jak miałoby działać "odczytywanie z wykresu".

Poza tym, wolfram oprócz metod przybliżania (które dają przybliżony wynik), to kiedy tylko może wykonuje przekształcenia algebraiczne by takie miejsce zerowe wyznaczyć jednoznacznie i dokładnie. To powinno działać zawsze dla wielomianów do stopnia 4 i w niektórych przypadkach dla wyższych wielomianów.
_________________
If it doesn't have to work, I can optimize any code to a runtime of zero. What's your superpower?
wat
 
 
     
BROO 
Pupogłowy
Wizard x-)


Pojedynki: nie
Posty: 502

Prestiż
Wysłany: 12-05-2016, 11:35   

Cytat:
Poniekąd efekt jej działania można porównać do odczytania z wykresu.


"Poniekąd", "można", "efekt jej działania" oraz cudzysłów powstały właśnie po to, żeby purysta się nie czepiał.

P.S.: Analogia mi się podoba i jest trafna. Odczyt z wykresu obciążony jest błędem ludzkiego oka, podobnie odczyt znaku f(x) i f(x+k) jest obciążony błędami numerycznymi. Nawet ma taki sam algorytm działania co człowiek.
 
     
Fadex 
Legenda
#4; #12; #18; #20; #21; #27


Pojedynki: nie
Steam:
Posty: 1773

Prestiż
Wysłany: 12-05-2016, 11:59   

Ja uważam, że nie jest zbyt trafna, bo wykres nie musi być generowany by został obliczony wynik. Bardziej trafna byłaby analogia do zadania "masz wielomian ax^3 + bx^2 + cx + d, znajdź jego miejsca zerowe" - wtedy faktycznie wykonujemy podobne operacje co wolfram. Nie mamy wykresu i raczej nie ma sensu jego szkicowanie - możemy w zależności od tego czy byliśmy pytani o dokładny wynik, czy przybliżony - zastosować przekształcenia algebraiczne (jak wolfram), bądź metody bisekcji/newtona, przy czym nie odczytujemy "z wykresu" tylko obliczamy wartości wielomianu (również jak wolfram).

Ani tu, ani tu - nie ma wykresu. Naszkicowanie go tylko spowalnia proces rozwiązania i jest redundantne.

PS: Żeby zobrazować to jeszcze inaczej - BROO, czy szkicowałeś sobie wykres żeby odczytać z niego wartości i znaleźć wzór kilka postów wyżej? Raczej nie sądzę :P
_________________
If it doesn't have to work, I can optimize any code to a runtime of zero. What's your superpower?
wat
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

PSK Cytaty Klikibaza - kopia wszystkich klików Klikipedia - encyklopedia o tworzeniu gier Discord KlikCzat Zaproszenie
Daj piniondza Wielkie Muzeum Klikowe

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group