NukeBoards - Kreatywność przede wszystkim
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  DownloadDownload
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Co tam w świecie klików i oprogramowania do tworzenia gier?
Autor Wiadomość
Temporal 
Podporucznik
CP user


Posty: 640

Prestiż
Wysłany: 18-11-2018, 11:59   Co tam w świecie klików i oprogramowania do tworzenia gier?

Pojawiam się na NB od czasu do czasu, ale nie jestem już od dawna aktywnym twórcą gier. Ktoś mógłby tak w skrócie streścić jak wygląda sytuacja? Tworzy ktoś tu jeszcze w tych edytorach gry, czy wszyscy się przenieśli do unity, unreal, własnych enginów? Co z tym Constructem 3? Dużo lepsze narzędzie niż aktualny Clickteam fusion2? Pamiętam, że Broo zawsze się jarał Constructem, ale to były czasy bety. Co uważacie na temat Game Makera Studio 2? Bez GML ani rusz, ale z perspektywy "klikacza" ma to sens? Skoro używać czegoś, co jest bardziej skomplikowane od klików, to nie lepiej od razu rzucić się na Unity, Godot i inne takie? Skoro mamy pisać linijki kodu z łapy, to nie lepiej olać ograniczony GML? Nie wiem czy tu jeszcze weterani sceny klikowej się udzielają, ale jestem ciekaw opinii ludzi na temat dostępnych edytorów.
_________________
Tajemnica 4

Soundcloud

msg napisał/a:
Temporal, fakt, jest bardzo wyluzowany. Ale to taki człowiek, który będzie chichotał na pogrzebie własnej matki. A to z kolei albo doskonałe aktorstwo albo bycie przygłupem.
 
     
Kalon 
Pupogłowy


Pojedynki: być może
Posty: 29

Prestiż
Ostrzeżeń:
 1/2/3
Wysłany: 18-11-2018, 13:55   

Większość ludzi według mnie przeniosła sie na Unity z tego co wiem, ponieważ ma więcej możliwości niż Clickteam Fusion. Ogólnie sam schemat gier się zmienił, to nie są już platformówki jak Super Mario Bros, to są bardziej rozbudowanie gry schematycznie i bardziej położone na opowiadanie. Z tego co wiem GameMaker jest bardziej znany i bardziej dostępny oraz oferuję możliwość skryptowania. Dużo było gier komercyjnym z GameMaker jak i ClickTeam Fusion 2.5. z tego co mi wiadomo to Construct jest dość słabszy z wydajnością i gry bazują na HTML5, natomiast GameMaker jest trochę droższy ale prostszy w obsłudze.
A jeżeli chodzi ci o naukę GML to zależy z czym będzie ci prościej. Jednak ja ogólnie polecam Unity, jest to dobry silnik do gier 2D jak i również 3D, Godot jest jeszcze "w rozwoju". Mogłbyś w nim stworzyć jakąś prostą gierkę ale jeszcze brakuje paru funkcji.
 
     
kamiledi15 
Porucznik


Steam:
Posty: 803

Prestiż
Wysłany: 18-11-2018, 16:51   

Ja chyba jestem jedynym, który zatrzymał się na MMF2 i nadal w nim siedzę. Lubię ten silnik, zapewnia mi wszystko, co chcę osiągnąć, więc nie widzę sensu w przenoszeniu się na nowsze silniki. Jeszcze mi się nie zdarzyło, żebym wymyślił coś, czego by mi się nie udało zrobić na tym programie. HappyOrange chyba tworzy w CF, choć nie wiem, czy nie przerzucił się przez te lata na coś innego. Czy oprócz nas dwóch ktoś jeszcze cokolwiek tworzy? Nie wiem. Był Mateusz z nowymi Dniami Wojny, był Adrian z paroma projektami, był draq z Epic 90's Journey, ale od dawna w tych tematach jest cisza i nie wiem, czy cokolwiek robią. Dużo osób przerzuciło się na własne Discordy, stąd posucha na forum.
W ogóle to dziwne, że Ty, Temporal, jako jeden z weteranów, nie siedzisz z nami na Discordzie :)
_________________
Pies Syrena - GRA UKOŃCZONA.
 
 
     
Temporal 
Podporucznik
CP user


Posty: 640

Prestiż
Wysłany: 18-11-2018, 17:55   

Dzisiaj spędziłem trochę czasu przeglądając neta i tak na szybko próbowałem ogarnąć temat. Pomijając takie wielkie twory jak Unity, Unreal, to mamy dostępne takie opcje jak: Fusion, Construct 3, Game Maker 2, Gdevelop.

Fusion - prawdziwe exe, proste i dość intuicyjne narzędzie. Sama idea jest fajna, ale ma parę wad koncepcyjnych i na chwilę obecną, to średnio się nadaje by używać go do większych rzeczy. Można, ale to będzie niezbyt miłe doświadczenie. W planach fusion 3, który ma dać, to czego oczekują użytkownicy, ale kiedy i czy w ogóle dostaniemy, to czego chcemy, to jedna wielka niewiadoma. Mój porzucony projekt "Ksiądz Mięnczysław", działa bez zarzutu, wielkiego burdelu też w zarządzaniu kodem nie ma, ale jakoś nie widzę bym go kontynuował w tym środowisku.

Construct - podobny koncept co Fusion, ale bardziej przemyślane zarządzanie kodem. Wygląda to trochę lepiej. Trochę odstrasza ta całą idea budowania gry wokół html5. Const3 nawet nie da się kupić, tylko trzeba cały czas bawić się w subskrypcje :/ Odpada :(

Game Maker 2 - cena nie jest taka zaporowa, wciąż oscyluje w miejscu edytorów do prostego tworzenia gier, ale jest bardziej zaawansowane niż Fusion czy inne klikopodobne. GML jest potężny, można fajne rzeczy robić, a nie jest dużo trudniejszy niż klikanie w jakiś event editorze. Do tworzenia indyków nadaje się jak mało co. Dobre narzędzie dla game designera, który nie koniecznie jest programistą.

Gdevelop - open sourcowy odpowiednik klików. Iterfejs ma jeszcze mniej czytelny niż fusion. Fajna darmowy alternatywa i nic poza tym.

Tak ja to widzę, ale jestem ciekaw opinii innych.

PS Mam problem z zalogowaniem się do konta na discordzie :/
_________________
Tajemnica 4

Soundcloud

msg napisał/a:
Temporal, fakt, jest bardzo wyluzowany. Ale to taki człowiek, który będzie chichotał na pogrzebie własnej matki. A to z kolei albo doskonałe aktorstwo albo bycie przygłupem.
 
     
Ishimura 
Chorąży


Pojedynki: nie
Posty: 299

Prestiż
Wysłany: 22-11-2018, 20:14   

Część, ja dalej sobie klikam i kontynuuję mój "duży" jak na jedną osobę projekt. Temacik mojej gry pamięta połowę roku 2016, a początek projektu datuję na koniec 2015, kiedy zacząłem tworzyć szczątkowy silnik kolizji. Link do teamtu:

http://nb.romanx.webd.pl/viewtopic.php?t=5485

I fb, gdzie jest aktualniej:

https://www.facebook.com/runicathegame/

Zapewne większość użytkowników już widzało Runikę, bo ma 10k odsłon, aktualizuję go rzadko, bo miałem spore przerwy w trakcie pracy, ale mam nadzieję że uda mi się skończyć i wydać komercyjnie.

Co do silnika, to korzystam z CF 2.5 Dev i zupełnie mi wystarcza. Wydaje mi się że tu chodzi o popularność klików, unity i silniki bazujące na językach programowania są mniej oczywiste ale bardziej rokujące na przyszłość. Dziwne że clickteam nie aktualizuje podstawowych elementów np. słynny ruch 8 directions czy obsługa wielowątkowości.
 
     
Temporal 
Podporucznik
CP user


Posty: 640

Prestiż
Wysłany: 24-11-2018, 10:11   

Ishimura, pamiętam twój projekt, wygląda obiecująco. Według mnie problem z klikami jest taki, że sam koncept może jest i dobry, ale gorzej z wykonaniem. CF3 wydaje się iść w dobrą stronę, ale jak finalnie będzie to nie wiadomo. Construct miał fajny początek, przenióśł tą samą idę co clickteam, ale usprawnił trochę tworzenie kodu. Kliki wciąż lawirują między prosty narzędziem do zrobienia szybko gry(zrobione jednak to jest źle i ciężko zrobić coś dobrze działającego wykorzystując "gotowe" rozwiązania) a skomplikowanym narzędziem do tworzenia zaawansowanego kodu (to też jest zrobione źle, bo skomplikowane rzeczy lepiej tworzy się w innych środowiskach). Ludzie wybierają kliki, bo tworzenie kodu tylko klikając polecenia z menu wydaje się przyjemne i łatwe. W trakcie okazuje się, że jednak trzeba bardziej kombinować by stworzyć coś sensownego. Ludzie z przyzwyczajenia rozwijają się w tym sofcie, kombinują, szukają obejść by rozwiązać dany problem itd. Jakby tak zrezygnować z tego przyzwyczajenia i spróbować czegoś innego, to się okazuje, że jednak w innych softach można tworzyć skomplikowany kod dużo łatwiej i wygodniej niż w klikach. Ja się przerzuciłem na Game Makera i widzę, że nie potrzebnie go tyle lat unikałem. Ja nie jestem programistą, ja nie będę umiał kodować, ja jestem designerem. To moja myślenie było błędne. Wszystkiego da się nauczyć, trzeba tylko spróbować i nie martwić się na zapas, że się nie da rady. Pisanie gry od zera, to ciężka sprawa, ale wykorzystywanie gotowych silników ułatwia tą sprawę. Oczywiście zaawansowane gry wszędzie tworzy się ciężko niezależnie od użytego narzędzia. Kliki mają fajny koncept, ale wykonanie nie jest zbyt dobre.
_________________
Tajemnica 4

Soundcloud

msg napisał/a:
Temporal, fakt, jest bardzo wyluzowany. Ale to taki człowiek, który będzie chichotał na pogrzebie własnej matki. A to z kolei albo doskonałe aktorstwo albo bycie przygłupem.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

PSK Cytaty Klikibaza - kopia wszystkich klików Klikipedia - encyklopedia o tworzeniu gier Discord KlikCzat Zaproszenie
Daj piniondza Wielkie Muzeum Klikowe

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group