NukeBoards - Kreatywność przede wszystkim
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  DownloadDownload
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Jak zrobić dobrą grę w 24h zespołowo?
Autor Wiadomość
duur 
Starszy sierżant


Pojedynki: nie
Pomógł: 2 razy
Posty: 178

1622 Prestiż
Wysłany: 26-08-2013, 15:38   Jak zrobić dobrą grę w 24h zespołowo?

Cześć!

Na Click Jamie raczej na pewno zbierzemy się w zespoły. To świetna okazja do zbierania cennego doświadczenia w kooperacji i pracy z ludźmi - co wbrew pozorom nie takie znów łatwe.

Zacznijmy od tego, że 24h na zrobienie gry w ogóle to naprawdę krótki czas! Zupełnie inaczej przebiega proces twórczy od strony zespołowej, a samodzielnego wykonawcy. Taki to zna dobrze swoje możliwości, ma swój sposób pracy i z łatwością może przewidzieć swoje siły i moce przerobowe na taką noc. Więc! Zakładamy, że zespoły są dobieranie jako takie po raz pierwszy, więc czynnik zgrania i sprawnej organizacji niekoniecznie stanowi atut. Może być tak, że od samego początku, aż do końca panuje chaos. Temu należy zaradzić na kilka sposobów:

:arrow: Szybkie ustalenie podziału ról na podstawowe machiny działania: koder, grafik, muzyk i ewentualnie planszowiec. Trzymanie się tego do końca deadline.

Tutaj nie należy się nastawiać na jakieś spektakularne dzieło, bardziej skorzystać z tego, że pracuje się w zespole i to traktować jako główne doświadczenie! Warto obrać za cel zrobienia skończonej pracy - zatem ustawić kod, grafikę, muzę i plansze na minimum. Rozumiem przez to, że przez pierwsze i nie więcej! 3-4 godziny zespół robi naprawdę prosty mechanizm ruchu, niewiele prostych grafik, jakieś audio do tego. Po tym czasie solidnie przetestować ową planszę - jeśli wszystko gra - przystąpić wspólnie do układania plansz. Przy jednym komputerze mogą różne osoby siedzieć na zmianę, jeśli planszowiec wysiądzie ze zmeczenia, ważne - pozostali w zespole na żywo doradzają przy planszowaniu. Świetna zabawa! 5 - 10 dobrych poziomów wystarczy. Na ostatnie 3-4 godziny przesłać niemal skończoną kopię gry na wszystkie komputery i solidne testowanie - zgłaszanie poprawek i bieżące korygowanie pomyłek.

Co istotne, w trakcie układania poziomów, w razie sypania się pomysłów, podejmowaniu decyzji jakie wejdą w życie, grafik dorabia dodatkowe obiekty i grafiki, koder funkcjonalności i dźwiękowiec bajery audio. Praca ściśle zespołowa i wymagająca równoległej produkcji elementów składowych, i o tyle tu ważna prostota, aby żaden z wykonawców nie utknął w martwym punkcie co skutkuje sparaliżowaniem postępów nad projektem.

:arrow: Stworzenie na samym początku fundamentalnego silniczka, z minimum istotnych grafik (bohater, parę głównych elementów otoczenia, jeden, dwóch przeciwników) i rozdzielenie / skopiowanie takiej planszy do każdego członka teamu i równoległe tworzenie elementów składowych gry.

Na czym polega zabawa? Otóż docelowe dzieło to gra składająca się z kilku gier, a ściśle unikatowych plansz każdego autora w teamie. Sens działania tego trybiku ma raczej siłę, kiedy każdy z członków w zespole posiada w miarę uniwersalne umiejętności (od kodu przez grafikę do planszowania)

Z jednego zarodka, komóreczki powstaje kilka podobnych na pierwszy rzut oka niezależnych plansz, ale każda ma swoje unikatowe wzbogacenia, jeden autor podąży tropem zbierania monetek, inny otwieraniem wrót i zbijaniu wroga... postają niejako samodzielne misje i warto potem je złączyć w całość. Grafikę, ogólne zasady gry, należałby ustalić na wyjątkowo łatwym do realizacji poziomie, nie znaczy że kiepskim. Można ustalić niskorozdzielczościowy i szybki do realizacji pixelart, jakieś może bohomazy czarnobiałe, lub kwadratusy? - ważne by stworzyć warunki do tworzenia dość spójnej grafiki.

Ten tryb pracy nie wymaga równoległości, jeden zrobi więcej, inny mniej, jeden ciekawsze inny nudne plansze... ale każdy element tej układanki stanowiłby alternatywę i gracz takiej gry na pewno nie spotka rutyny. Ostatnie 3-4 godziny poświęcić na składanie tego do kupy i grupowe testowanie na paru sprzętach.

:arrow: Przekazywanie pałeczki... to dosyć trudna metoda, chyba, że poziom zaawansowania osób w teamie zbliżony pod względem umiejętności. Zaczyna twórca A, starannie z całym zespołem buduje się podwaliny kodu i grafiki... też i muzyki. Ważne by kod - jego struktura była zrozumiała dla każdego, zatem twórca A, z pomocą doradczą reszty zespołu robi ile może, w momencie zmęczenia i spadku wydajności, przekazuje pałeczkę dalej twórcy B (przy tym w dobrym tonie należy przetestowanie danego etapu dzieła, aby nie przekazywać dalej grubych błędów - trudno do tego będzie wrócić). Ten kontynuuje dzieło. Trzeba postawić na spontan, robić i robić, byle do przodu. Jakieś 3-4 ostatnie godziny przeznaczyć na testowanie i poprawki.

;P Główny nacisk warto kłaść na prostotę, z niewielkiej liczby elementów ułożyć ciekawy produkt, warto walczyć o skończone dzieło - po pierwsze, po zabawie wszyscy się rozpierzchają i mało kiedy komu się chce wracać do porzuconej w połowie pracy gry. Drugie - satysfakcja z ukończonej gry w zespole to ogromny zastrzyk radochy i niezwykle rzadkiego doświadczenia w procesie gamedevu.

Zatem! Wpaść na dobry pomysł, dobrze rozegrać plan działania, schować ambicje, wszak czas nie pozwala na realizację rozbuchanej gry - dobrze zrobić coś małego, co cieszy, co jest skończone jako całość, co jest grywalne i można od razu się tym pochwalić. Jakaż to frajda, wracając do domu... pykać w parę chwil temu skonczone dzieło w zespole!

Na koniec czynniki psychofizyczne: tworzenie w 24h to silne forsowanie ciała i umysłu - także ciągła koncentracja i komunikacja.. warto zaopatrzyć się w energetyki heh, dobrze zjeść (pizza tradycyjnie!) - do tego krótka drzemka, pauza, spacery po korytarzu / wyjście na balkon, aby odświeżyć umysł. Spojrzeć daleko przed siebie - szkoda oczu - pełne 24h przy komputerze zostawmy prawdziwym hardkorom z Japan!

pikor
 
     
wermi 
Major
Depressive Disorder


Pomogła: 53 razy
Posty: 1012

15738 Prestiż
Wysłany: 26-08-2013, 15:56   

nie polecam 10/10
_________________


 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

PSK Cytaty Klikibaza - kopia wszystkich klików Klikipedia - encyklopedia o tworzeniu gier Discord KlikCzat Zaproszenie
Daj piniondza Wielkie Muzeum Klikowe

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group